De sculpturen van Tomas Schats zijn eenvoudige, lichtvoetige observaties, gemaakt met simpele middelen maar met een grote maatschappelijke en poëtische zeggingskracht. De werken zijn dicht-op-de-huid, wellicht ook naief, maar niettemin scherp. Tomas Schats (Eindhoven) is bekend als illustrator, voor onder andere NRC Handelsblad en de VPRO-gids, waarin zijn lijntekeningen met vaste regelmaat verschijnen. Sinds een jaar of 7 stort hij zich met veel energie op het maken van sculpturen. Daarbij maakt hij gebruik van dezelfde beeldtaal als in zijn tekeningen, maar het resultaat laat om zich heen lopen. Hij probeert de vorm en het verhaal van het beeld zo neutraal en glad mogelijk te vertalen en slaagt daar erg goed in. Het is bijzonder te zien hoe wat hij in het platte vlak maakt ook in drie dimensies werkt. Hij probeert de vorm en het verhaal van het beeld zo neutraal en glad mogelijk te vertalen. De mensfiguren in zijn werk hebben een anonimiteit en zijn uniseks, ze zijn gestript van detaillering en emotieloos. De toeschouwer kan door deze neutrale en universele beeldtaal zichzelf makkelijk in het werk herkennen en zich eraan relateren. De handelingen die deze mensfiguren uitvoeren zijn nog niet gereed, je zit er als kijker middenin en maakt er deel van uit. Ze zijn verstild, bevroren in een activiteit, wat het idee geeft dat je als toeschouwer bij de actie aanwezig bent, en dat op het moment dat je je omdraait de beweging verder gaat.