Een bureaublad bezaaid met materialen, een kast vol boeken en werk van Jan Schoonhoven aan de muur: de studio van kunstenaar Robert Smit bestrijkt slechts enkele vierkante meters, maar draagt alle sporen van het diverse oeuvre van de kunstenaar in zich. Smit begon als sieradenontwerper, maar heeft zich door de jaren heen verdiept in verschillende media en materialen, waaronder fotografie, tekenkunst en digitale prints. De behoefte om te experimenteren is een terugkerend thema in zijn carrière, evenals het voortdurend bevragen van zijn eigen methode.
‘Ik doe onderzoek naar de tekenhandeling’, legt Smit uit. ‘Wat is eigenlijk een tekening? Bij het beantwoorden van deze vraag streef ik ernaar bestaande aannames niet klakkeloos over te nemen, maar alles opnieuw te ontdekken.’ Dit proces resulteert in tekeningen die zich bewegen op het snijvlak van regelmaat en willekeur. Bepaalde elementen lijken zich te herhalen, maar op een ongebonden en intuïtieve manier.
De stijl is karakteristiek voor kunstenaars van de Nul-beweging, van wie Arnold Ligthart Kunsthandel op de KunstRAI werk zal tonen. Ligthart begon zijn kunsthandel in 2009, na jarenlang bij Sotheby’s gewerkt te hebben. Enerzijds specialiseert hij zich in eind negentiende-eeuwse en begin twintigste-eeuwse kunst, anderzijds richt hij zich op naoorlogse kunst, in het bijzonder de Nul-beweging. Naast werk van Smit, zal in zijn stand kunst van Fons Brasser en Jan Schoonhoven te vinden zijn.
Nieuwsgierig naar het atelier van Smit? Of naar zijn gesprek met Arnold Ligthart? Bekijk hun dubbelinterview hieronder.
Afbeelding links: Fons Brasser, Braun II, 1990, Fujicolor Christal Archive papier, edition 1/1, 38 x 25,5 cm.