Een veld vol wilde bloemen, een dwarsdoorsnede van een citroen of een gedeconstrueerde vlinder: de schilderijen van Bertrand Fournier zijn voor veel verschillende interpretaties vatbaar. Via hun titels stuurt Fournier de toeschouwer subtiel in een bepaalde richting. De naam van zijn nieuwste reeks werken, ‘Oysters chapter one’, hint bijvoorbeeld naar de penseelstreken die hij in deze serie gebruikt: een techniek die het resultaat is van maar liefst twee jaar onderzoek.
In de Boekhorststraat in het centrum van Den Haag komen Fourniers kleurrijke voorstellingen tot hun recht in de lichte Galerie Nono. De galerie toont een selectie werken van de favoriete kunstenaars van eigenaar Renée van Nievelt. Hieronder vallen kunstenaars uit verschillende landen, die allerlei stijlen en technieken met zich meebrengen. Voorbeelden zijn Nuria Maria, Wim Nival, Camille Truyffaut en zo ook Bertrand Fournier. Fournier zijn nieuwste ‘Oysters’-serie is voor het eerst te bewonderen bij Nono en krijgt dan ook een solotentoonstelling, zowel in de galerie als tijdens de KunstRAI.
Schilderen kwam in 2016 per toeval op Fourniers pad. Hij was toen begin dertig en werkte als psychiatrisch verpleegkundige. Wat begon als een hobby, werd echter snel een bloeiende carrière. Benieuwd naar hoe dit is gebeurd, of naar een voorproefje van ‘Oysters chapter one’? Bekijk het interview met Van Nievelt hieronder:
Bertrand Fournier, ‘Oyster 22’, 2023, olieverf en acryl op doek, 80 x 60 cm.