In april bestaat Galerie Carla Koch 25 jaar. Ruim een kwarteeuw promoot de galerie eigentijdse studiokeramiek en glas. Van hoog niveau en met niet-aflatend enthousiasme.
Tijdens de KunstRAI (15 t/m 18 oktober 2020) presenteren 19 kunstenaars unica die zij exclusief voor dit jubileum zullen maken.
Een spannende ode aan Carla Koch en haar galerie door o.a. Wouter Dam, Bodil Manz, Kayoko Hoshino, Barbara Nanning, Esther Stasse en Anne Marie Laureys.
Na een vliegende start aan de Prinsengracht verhuisde de galerie in 2007 naar de IJ-oevers, waar Carla Koch sprankelende exposities organiseert in gebouw Detroit.
Info
De Amsterdamse Galerie Carla Koch is een van de weinige, nog actieve galeries voor studiokeramiek en glas. Een speciaal genre waarin kunstenaars ongeremd hun intuïties volgen. Experimenterend met klei en glas rekken zij technieken op en ontstaan er onverwachte, soms vervreemdende vormen. Sprankelende, vrije sculpturen of avontuurlijke containervormen, waarin de oeroude potvorm vaak nog resoneert. Beeldend werk dat in belangrijke, internationale museumcollecties een plek vond. Carla Koch: ‘Deze unieke niche binnen de kunstwereld krijgt niet de aandacht die het verdient, terwijl er zulke mooie dingen gebeuren. Daarom blijf ik dit genre via beurzen en tentoonstellingen promoten en steunen.’
De afgelopen 25 jaar werkte Galerie Carla Koch intensief samen met talenten als Jan van der Vaart, Veronica Pöschl, Wouter Dam, Wietske van Leeuwen, Anima Roos, Anita Manshanden Hanneke Fokkelman, Susan Hammond ea.. Ook internationaal bouwde de galerie langdurige contacten op. Zo exposeren onder meer , Bodil Manz, Kayoko Hoshino, Anne Marie Laureys, Rik Vandewege regelmatig in de galerie. Deze duurzame, intensieve samenwerking is de bijzondere kracht van de galerie.
Interessant is ook de presentatie van de reliëfs van Ben Oldenhof. Na een carrière als succesvol keramist ging hij metalen sculpturen en afvalassemblages bouwen. Recentelijk kwamen daar reliëfs bij. Hierin beschildert hij rasters van gaas en glasvezel met lakken en pigmenten. Deze speciale, driedimensionale techniek beweegt zich tussen schilderen en boetseren en resulteert in intense, bijna gloeiende werken. Met veel ruimte voor associaties. Oldenhof oogstte tijdens de afgelopen PAN veel succes.
Tekst: Peter van Kester