Dadara – KochxBos Gallery

In 2008 bouwde Dadara op Burning Man USA ‘Checkpoint Dreamyourtopia’, een enorme grenspost die de grens bewaakte tussen ‘dromen en realiteit’. Bezoekers – aangeduid als ‘immigranten’ – moesten aanzienlijke inspanningen leveren om de installatie te bezoeken.

In 2013was hij de ‘profeet’ van ‘Like 4 Real’, een vijftien meter hoge installatie in de vorm van een ‘like’-icoon. De Like4Real-beweging wilde menselijke interactie en reflectie terugbrengen naar waar ze thuishoren: van de virtuele wereld terug naar de echte realiteit. Een waarschuwing voor de groeiende invloed van Facebook en sociale media.

2014 stond in het teken van de ‘Exchanghibition Bank’. Dadara volgde zijn motto ‘De kunst van het veranderen van kunst in geld en geld in kunst’ en onderzocht de waarde van geld in relatie tot sociale, morele en ethische waarden.

Deze installaties blijven in 2025 uiterst relevant en werpen licht op actuele thema’s zoals immigratie, grenzen, het monetaire systeem en de invloed van sociale media.

BRAVE NEW SOCIAL MEDIA WORLD

Zoals hierboven beschreven, creëerde Dadara in 2013 de installatie Like 4 Real, een vijftien meter hoog altaar met een grote gouden ‘Like’.De installatie werd gebouwd tijdens het Burning Man-festival in de Nevada-woestijn. Bezoekers werden begeleid op hun ‘Spiritual Path to Enlikement’ door de ‘Like Tribe’ – gekleed in gewaden bedrukt met een mandala waarin een door Likes gevormde swastika het centrale middelpunt vormde (zie mandala op de cover).Dit was het startpunt van een project wat de waarde en de steeds meer toenemende macht in onze ‘echte’ fysieke wereld onderzocht van Social Media en Big Tech. Onderdeel hiervan waren onder andere een begrafenis van de Like in Paradiso en een TedX talk en performance in het Concertgebouw.

In 2025 hebben sociale media en Big Tech een ongekende invloed gekregen. Wat ooit begon als platforms voor verbinding, functioneert nu ook als katalysator voor radicalisering en politieke polarisatie. De opkomst van rechtse politieke bewegingen is nauw verweven met algoritmes die controversiële en populistische boodschappen versterken, waardoor extremere standpunten een groter bereik krijgen en gemeenschappen zich steeds verder opsluiten in hun eigen informatiebubbels.

Gezien deze ontwikkelingen is dit het juiste moment om deze nieuwe werkelijkheid te weerspiegelen in beeld: ‘Brave New Social Media World’.

Dadara, Brave New Social Media World, 2025, polystere kern, glasvezel matten en PU coating, 250 cm