artikel Parool 5 juni
artikel NRC 4 juni

Culturetrip.com heeft de KunstRAI in 2014 uitgeroepen tot het tweede evenement van Amsterdam op het gebied van kunst en cultuur, na het Holland Festival. Zie: culturetrip.com

Persbericht: 30e Editie KunstRAI

Van 4 tot en met 9 juni vindt in Amsterdam de 30e editie plaats van de KunstRAI. Al 30 jaar is de KunstRAI de toonaangevende galeriebeurs op het gebied van hedendaagse autonome en toegepaste kunst in Nederland. Een jubileum dat niet onopgemerkt voorbij zal gaan! De KunstRAI is een brede kunstbeurs, waar naast schilder- en beeldhouwkunst, fotografie en nieuwe media vanouds ook aandacht is voor hedendaagse toegepaste kunst en design. Al drie decennia biedt de KunstRAI galerieën een verkoopplatform dat grote bekendheid geniet onder een breed kunst-minded publiek. Het is dé plaats waar de verzamelaar en kunstliefhebber komt om zich op de hoogte te stellen van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van de beeldende kunst in Nederland.

Affichetentoonstelling Anthon Beeke

Het campagnebeeld van de KunstRAI is ontworpen door de legendarische grafisch ontwerper Anthon Beeke, die ook van 1994 tot en met 2002 en wederom sinds 2012 de bekende serie affiches voor de KunstRAI ontwierp. De zintuigen, waarmee kunst wordt waargenomen, geproefd en beleefd, zijn het centrale thema van de serie affiches.

De modellen op de affiches zijn  meestal kunstenaars, vermomd in hun eigen beeldende kunstidioom. Hun ‘masker’ is een verwijzing naar de kunst die zij maken.

Dit jaar is kunstenaar Daan Roosegaarde geportretteerd. Zijn masker verwijst naar zijn beroemde ‘smart highway’ project.

In het kader van dertig jaar KunstRAI is op de KunstRAI een tentoonstelling te zien zijn van alle affiches die Anthon Beeke voor de beurs heeft ontworpen. Bij de entree zullen zeven ‘mupi’s’ met daarin alle KunstRAI posters van Anthon Beeke tentoongesteld worden. Deze tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door JCDecaux.

MasterPeace
De KunstRAI is dit jaar een samenwerking aangegaan met de wereldwijde ‘grass roots’ beweging MasterPeace. MasterPeace wil jonge mensen inspireren om gezamenlijk hun talenten en energie in te zetten voor het oplossen van conflicten en het bevorderen van samenhorigheid. Kunst speelt, naast muziek, spel en dialoog, daarin een centrale rol: kunst verbindt waar anderen de wapens oppakken. Een duurzame, tolerante wereld met minder onderlinge strijd is het doel. MasterPeace heeft een stand op de KunstRAI waarin kunst wordt getoond gerelateerd aan de passion statements van MasterPeace: Music above Fighting, Dialogue above Judgement, Bread above Bombs, Creation above Destruction (stand 1).
www.masterpeace2014.nl

Volvo ontmoet Van Eijk & Van der Lubbe

Het gerenommeerde designduo Van Eijk & Van der Lubbe ontwerpt dit jaar voor Volvo een unieke collectie, geïnspireerd op Volvo en de Volvo XC60. Met deze samenwerking  onder de noemer: Design Moves Us, toont Volvo haar nieuwe designrichting aan het grote publiek. Volvo maakt dit jaar samen met de ontwerpers een opvallend design statement. De designers zullen de ziel van Volvo op hun eigen unieke wijze vertalen in een serie spraakmakende ontwerpen. Het resultaat, de Volvo Design Collection, wordt eind 2014 gepresenteerd aan het publiek.

Op de KunstRAI wordt alvast een tipje van de sluier opgelicht. Van Eijk & Van der Lubbe ontwerpen speciaal voor Volvo een bijzondere stand die onderdeel is van het ontwerpproces. De designers tonen de positie die ze innemen in dit project en de verschillende rollen die ze daarin spelen. Het resultaat is een krachtig beeld waarin een actieve, onderzoekende houding wordt aangenomen en Volvo van alle kanten wordt onderzocht en belicht. Meer informatie vindt u op: www.volvocarsdesign.nl

Presentatie ADCN

De Art Directors Club Nederland gelooft in de kracht van creatief werk. De ADCN ziet Nederland als één groot creatief bureau en wil dat het beste ter wereld maken. Ze bieden inspiratie en educatie, stimuleren samenwerking en betrekken adverteerders, marketeers en creatieven bij deze missie.
Onder de activiteiten van de ADCN zijn de jaarlijkse Uitreiking van de Jaarprijzen voor Reclame en Vormgeving, het uitgeven van het Reclame Jaarboek en het organiseren van bijeenkomsten, exposities en workshops. Leden van de vereniging zijn creatieven van verschillende disciplines zoals art directors, copywriters, designers en producers.

De Art Directors Club Nederland zal op de KunstRAI het vrije werk van enkele van haar creatieve leden tentoonstellen, gecombineerd met een afbeelding van hun bekendste reclamecampagne (stand 4). Hierdoor laat ADCN de veelzijdigheid van haar creatieven zien.
www.adcn.nl

99 Uitgevers

99 Uitgevers is een uitgeverij van bijzondere publicaties op het gebied van beeldende kunst, fotografie, vormgeving en literatuur. Tijdens de KunstRAI zal 99 Uitgevers het boek “Atelier. 90 kunstenaarsportretten” van Hans de Bruijn  ten doop houden.  
Tevens worden er diverse Meet & Greet momenten georganiseerd, waaronder:

Vrijdag 6 junizijn schrijver Joost Zwagerman en beeldend kunstenaar Harald Vlugt van 19.30 tot 21.00 uur aanwezig bij de presentatie van een speciale editie van hun gezamenlijke publicatie ‘Voor en na het meesterwerk’.
Zondag 8 juni is fotograaf Krijn van Noordwijk van 14.00 tot 16.00 uur aanwezig om zijn nieuwe boek TAT TOO te signeren.

www.99uitgevers.nl

Young in Prison (YiP)

Young in Prison (YiP) biedt kinderen in gevangenissen wereldwijd uitzicht op een toekomst in vrijheid.YiP ontwikkelt allerlei creatieve projecten gericht op zelfontplooiing en samenwerking, op praktische vaardigheden die van waarde zijn voor het (kunnen) leven in vrijheid. Op de KunstRAI verkoopt YiP vintage foto’s, gedoneerd door Spaarnestad Archief in samenwerking met Jedithja de Groot. Met de opbrengst worden projecten bekostigd. Stand 67, www.younginprison.nl

Historie KunstRAI

De KunstRAI is in 1985 opgericht door Wim van Krimpen, die de beurs organiseerde vanuit de speciaal daarvoor opgerichte Stichting Kunstbeurs. In 1991 nam Jaap Witzenhausen de organisatie voor één jaar over, waarna Stichting Kunstbeurs de organisatie in handen legde van Erik Hermida.

In 1994 droeg Stichting Kunstbeurs de titel KunstRAI over aan de RAI en werd opgeheven. In 1997 nam Amsterdam RAI ook de titel Art Amsterdam over. De naam Art Amsterdam werd als ondertitel aan KunstRAI toegevoegd.

Van 1992 tot en met 2002 werd de beurs in opdracht van Amsterdam RAI georganiseerd door Erik Hermida, waarna Anneke Oele het stokje overnam. In 2006 liet de RAI de naam KunstRAI vallen en ging de beurs verder als Art Amsterdam.

In 2010 nam Anneke Oele afscheid en werd Edo Dijksterhuis als organisator aangesteld. Hij besloot om na de beurs van 2011 een nieuwe richting in te slaan. De Art Amsterdam zou in 2012 naar een nieuwe locatie verhuizen in Amsterdam-Noord en plaatsvinden in een andere periode (september).  De beurs zou compacter worden met een meer internationaal karakter.

Toen dit bekend werd besloot een aantal galeriehouders om de KunstRAI nieuw leven in te blazen en deze in overleg met Amsterdam RAI op de traditionele locatie en in de gebruikelijke periode (mei/juni) te organiseren. Erik Hermida werd gevraagd om samen met galeriehouder Mark Slegers de organisatie op zich te nemen. Voor dit doel wordt Stichting Kunstbeurs opnieuw opgericht. De beurs profileert zich als een nationale beurs die een breed overzicht geeft van de diversiteit en kwaliteit in de hedendaagse autonome en toegepaste kunst.