Recensie Rutger Pontzen, Volkskrant 31 mei 2012

PERSBERICHT 2013

29e EDITIE KUNSTRAI

Van 15 tot en met 20 mei vindt in Amsterdam de 29e editie plaats van de KunstRAI. Na twintig jaar wordt de KunstRAI voor het eerst weer georganiseerd door Stichting Kunstbeurs. De KunstRAI is de langstlopende beurs voor hedendaagse kunst van Nederland. Ruim 75 bekende en opkomende galerieën tonen op deze beurs hedendaagse autonome en toegepaste kunst en design.

Solostands

Circa twintig stands hebben daarnaast een solostand, waarin het werk van één kunstenaar uitgebreid en afgewogen gepresenteerd wordt teneinde het begrip en de appreciatie van de kunst en het oeuvre van de kunstenaar te bevorderen.

RawEdges
Ook dit jaar wordt tegen aantrekkelijke voorwaarden ruimte geboden aan acht jonge galerieën. Deze staan op de beurs onder de naam ‘RawEdges’ en zijn geselecteerd door Bob Smit, galeriehouder en organisator van de beurs RAW Art Fair in Rotterdam. Deze galerieën krijgen hiermee de gelegenheid zichzelf en het werk van jong talent aan een breed publiek van kunstkenners en kunstliefhebbers te presenteren.

Digibooths
Omdat digitale presentaties een steeds grotere rol spelen in de hedendaagse kunst worden op de KunstRAI zogenaamde Digibooths geïntroduceerd. Hiermee wil de KunstRAI extra aandacht besteden aan dit belangrijke medium. In deze Digibooths kunnen acht verschillende galerieën video performances en digitale foto’s tonen.

Studio Job
De KunstRAI heeft dit jaar een primeur op designgebied. Studio Job Gallery, de Antwerpse galerie van het legendarische Studio Job heeft de KunstRAI uitgekozen om zichzelf voor het eerst op een beurs te presenteren. De presentatie zal geheel gewijd worden aan het werk van Job Smeets en Nynke Tynagel, die wereldberoemd zijn om hun objecten op de grens van design en kunst.

Cult Club
Na een succesvolle performance tijdens de opening van de KunstRAI vorig jaar, is ook dit jaar de Cult Club actief betrokken bij de KunstRAI.

De Cult Club organiseert elke maand een trendsettend cultureel evenement rond een thema, van 3D printen tot taboes in de kunst, waarbij vele kunstenaars, verzamelaars en musea worden betrokken.

Dit jaar verzorgt de Cult Club een 'broodwand' en een expositie van Zero, Punk en Fluxus.

Campagnebeeld
Het campagnebeeld van dit jaar is ontworpen door de legendarische grafisch ontwerper Anthon Beeke, die ook van 1994 tot en met 2002 en in 2012 de bekende serie affiches voor de KunstRAI ontwierp. De zintuigen, waarmee kunst wordt waargenomen, geproefd en beleefd, zijn het centrale thema van de serie affiches. Bekende personen en kunstenaars gaan schuil achter steeds wisselende maskers.

Stichting Kunstbeurs
Met Stichting Kunstbeurs is de KunstRAI terug in handen van een onafhankelijke, niet-commerciële instelling die tot doel heeft een voor de deelnemers optimaal evenement neer te zetten.

Comité van Aanbeveling
Eberhard van der Laan, Burgemeester van Amsterdam
Hans Bakker, Algemeen Directeur Amsterdam RAI
Victoria en Henk de Heus, Verzamelaars van hedendaagse kunst
Erik Kessels, Creatief Directeur Kessels-Kramer
Wim van Krimpen, Galeriehouder, oprichter KunstRAI
Benno Tempel*, Directeur Gemeentemuseum Den Haag
Joost Zwagerman, Schrijver en essayist

Raad van Toezicht
Annabelle Birnie, Directeur Drents Museum
Melle Daamen, Directeur Stadsschouwburg Amsterdam
Gert Jan Hox, The Hox Office
Liesbeth Jansen, Directeur Linkeroever
Roos van Put, Hoofdredacteur Kunstbeeld

Selectiecommissie
Peter Fransman, Directeur Museum Het Domein, Sittard
Doede Hardeman, Conservator Gemeentemuseum Den Haag
Piet de Jonge, Oud-(hoofd)conservator Van Abbe Museum, Kröller-Müller, Boijmans
Harry Tupan, Conservator Hedendaagse Kunst Drents Museum

Verzamelaarsadviesgroep
Henri Swagemakers, Verzamelaar
Pieter Sanders, Verzamelaar en kunstadviseur
Ella van Zanten*, Conservator kunstcollectie Rabobank

Tevens worden er een deelnemersadviescommissie samengesteld.

* Onder voorbehoud

 

Lees hier een verslag van KunstRAI 2012 van Metropolis M

SLOTBERICHT 3 JUNI

Nu de laatste beursdag ten einde loopt kunnen wij als organisatie van een succes spreken. Samen met de 68 deelnemers wisten we ruim 12.000 mensen in 5 dagen naar de RAI te trekken. Per deelnemer is dat een forse stijging van meer dan 10% ten opzichte van de laatste jaren. 

De volstrekt andere opzet en het nieuwe, bredere profiel werd door het merendeel van de bezoekers en de pers duidelijk opgemerkt en gewaardeerd en o.a. als open, luchtig, toegankelijk, afwisselend, divers, fris en van niveau gekarakteriseerd. 

De KunstRai was gedurende 5 dagen even de gezamenlijke galerieruimte van Nederland.

De door Guido Marsille ontworpen blank houten meubels en 'oragami' steunen voor de 50 berken die door de hal stonden, symboliseerden dit nieuw begin van een oude traditie die in 2013 van 15 tot 20 mei zijn 29ste vervolg zal krijgen.

Stichting Kunstbeurs
 

HISTORIE KUNSTRAI

In verband met de ontwikkelingen rondom KunstRAI en Art Amsterdam in de afgelopen tijd, volgt hieronder ter verduidelijking een korte schets van de geschiedenis van dit evenement.

De KunstRAI is in 1985 opgericht door Wim van Krimpen, die de beurs organiseerde vanuit de speciaal daarvoor opgerichte Stichting Kunstbeurs. In 1991 nam Jaap Witzenhausen de organisatie voor één jaar over, waarna Stichting Kunstbeurs de organisatie in handen legde van Erik Hermida.

In 1994 droeg Stichting Kunstbeurs de titel KunstRAI over aan de RAI en werd opgeheven. In 1997 nam Amsterdam RAI ook de titel Art Amsterdam over. De naam Art Amsterdam werd als ondertitel aan KunstRAI toegevoegd.

Van 1992 tot en met 2002 werd de beurs in opdracht van Amsterdam RAI georganiseerd door Erik Hermida, waarna Anneke Oele het stokje overnam. In 2006 liet de RAI de naam KunstRAI vallen en ging de beurs verder als Art Amsterdam.

In 2010 nam Anneke Oele afscheid en werd Edo Dijksterhuis als organisator aangesteld. Hij besloot om na de beurs van 2011 een nieuwe richting in te slaan. De Art Amsterdam zou in 2012 naar een nieuwe locatie verhuizen in Amsterdam-Noord en plaatsvinden in een andere periode (september).  De beurs zou compacter worden met een meer internationaal karakter.

Toen dit bekend werd besloot een aantal galeriehouders om de KunstRAI nieuw leven in te blazen en deze in overleg met Amsterdam RAI op de traditionele locatie en in de gebruikelijke periode (mei/juni) te organiseren. Erik Hermida werd gevraagd om samen met galeriehouder Mark Slegers de organisatie op zich te nemen. Voor dit doel wordt Stichting Kunstbeurs opnieuw opgericht. De beurs profileert zich als een nationale beurs die een breed overzicht geeft van de diversiteit en kwaliteit in de hedendaagse autonome en toegepaste kunst. 

In mei 2012 werd bekend dat de Art Amsterdam wegens gebrek aan draagvlak en deelnemers door Amsterdam RAI is geannuleerd. De 28ste editie van de KunstRAI vindt wel doorgang met ca. 70 geselecteerde deelnemers.

Amsterdam RAI reageert hierop als volgt:

Wij ontvangen KunstRAI 2012 met open armen. Als organisator zijn we jarenlang betrokken geweest bij dit mooie evenement. Bij deze nieuwe opzet van de KunstRAI faciliteren we slechts de ruimte; we zijn niet als organisator bij de beurs betrokken. Eind mei, begin juni verwelkomen we duizenden kunstliefhebbers in Amsterdam RAI en daar zijn we uiteraard blij mee.”